Wednesday, August 3, 2011

Cinta Itu Buta 6

Hmm, macam mana aku nak cakap dengan dia ek? Aku tak ada idealah. Aku memang nak pergi dinner tu dengan dia. Tapi aku tak tahu nak cakap apalah pulak. Apa patut aku buat ni? Hmm, tanya Nazhiflah. Dia mesti ada idea. Yalah, playboy macam dia tu mesti tak kering idea bab pikat perempuan ni.

"Nazhif, aku ada hal sikitlah nak bincang dengan kau. Aku nak minta pendapat sikit." Kataku.

"Apasal bro? Aku tengok kau dah macam mati bini je." Balas Nazhif. Haih, dia ni. Karang kena jugak penumbuk sulung aku ni. Hah, baru padan muka kau.

"Bini pun tak ada, macam mana dia nak mati? Ni, aku nak tanya kau sikitlah. Ingat tak malam esok kita ada dinner? Kan kena bawa pasangan masing-masing. Aku dah ada calon dah. Cuma, aku tak tahu macam mana nak cakap dengan dia yang aku nak pergi dengan dia esok."

"Hek eleh. Benda kecik pun kau nak tanya aku. Harap muka je handsome, nak usha awek hampeh... Haha, apa susah. Kau cakap jelah yang kau nak gi dinner tu dengan dia."

"Kau tak payah nak poyo boleh tak? Aku tahulah kau playboy termashur dekat sekolah kita tu. Kau tak ada ayat yang sedap-sedap sikit ke? Takkanlah aku nak terus terang kat dia macam tu je?"

"Ceh, kau nak sedap kau buat sendirilah. Okaylah, aku ada satu ayat untuk kau. Cik adik manis, cik adik manis nak pergi dinner dengan abang kacak bergaya ni tak?"

"Tu dah macam ayat orang bangla je. Kau ni, tak boleh pakai betullah."

"La, tadi kau jugak nak ayat sedap-sedap... Aku dah maniskan dah ayat tu, kau tak nak pulak. Macam nilah, apa kata kau terus terang je dengan dia? Straight to the point. Lagi kau pusing-pusing ayat kau tu, lagi larilah perempuan tu."

"Hmm, betul jugak cakap kau tu. Karang aku jugak yang melepas. Thanks Zhif!"

"No problemlah Emir."

***

Nasib baiklah dapat berehat sekejap kat bilik. Dahlah penat semalam tak habis lagi. Ala, malam ni ada dinner. Mana aku nak cari pasangan ni? Dari semalam sampailah sekarang, tak ada seorang lelaki pun yang ajak aku pergi dinner tu dengan dia. Dahlah malam ni dinnernya tu. Kawan-kawan aku semua dah ada pasangan. Aqilah dengan Shafiq. Nisa dengan Syazwan. Najihah dengan si Nazhif playboy tu. Aku dengan? Kalau nak diikutkan, aku dengan Emirlah sebab pasangan kawan-kawan aku semuanya kawan Emir. Tapi, aku rasa Emir tu dah ada pasanganlah. Teringat balik peristiwa semalam dekat bas.

"Emir!" Sedang aku khusyuk baca novel, tiba-tiba ada satu suara gedik menyapa lelaki sebelahku. Walaupun ada laluan orang nak jalan memisahkan aku dengan Emir, tapi aku rasa dia still duduk sebelah aku.

"Tasya? You nak apa kacau I ni?" Emir membalas. Hish, Tasya ni. Mengganggu ketenteraman aku nak baca novel je. Dahlah pergi cangkung kat laluan orang nak jalan ni. Karang kalau ada orang nak jalan, kena sepak baru padan muka kau. Emir ni pun satu, pergi layan minah ni buat apa? Dahlah ber'I', ber'you' dengan dia.

"I nak tanya. You dah ada couple tak untuk dinner malam esok?" Ya Allah, tolonglah kau usir dia pergi dari sini. Aku dah tak tahan dah dengar suara gediknya tu keluar daripada mulut dia.

"Belum. I tengah mencari. Kenapa you tanya?"

"Kalau I nak jadi pasangan you untuk malam esok, you nak tak?" Kenapalah, bila kau nak tanya si Emir ni, aku mesti dengar perbualan korang? Buat sakit hati je. Kau macam tau-tau je yang aku minat Emir. Eh, betul ke apa yang aku cakap ni? Aku minat Emir? Hmm, ye kut. Hehe...

"Hmm, entahlah Tasya. I rasa lebih baik you cari orang lain." Hah, baru padan muka kau. Huh, perempuan tak sedar diri. Rasa nak bagi pelempang je kat kau.

"Ala, you ni... Tak sportinglah. Ke you dah ada orang lain?" Hish, minah ni. Tak reti bahasa ke? Dia suruh kau cari orang lain, cari jelah orang lain. Macamlah lelaki kat dunia ni cuma Emir je.

"Maybe. Baik you duduk tempat you balik. Nanti kalau ada orang nak lalu, you jugak yang kena tendang dengan orang tu. And pasal dinner tu, nantilah I confirmkan balik." Dengan muka tidak puas hati, Tasya pun pergi dari situ. Huh, aman sikit aku nak baca novel. Hmm, Emir ada calon dah? Melepaslah aku nak pergi dengan dia. Mesti calon dia tu lagi cantik daripada aku dengan Tasya. Kalau tak, takkanlah dia tolak nak jadi pasangan Tasya. Tak pun, dia nak pergi dengan Tasya tapi sebab dia takut aku dengar, tu yang dia tak nak mengaku. Tak kisahlah dia pergi dengan siapa pun, yang penting orang tu sememangnya bukan aku sebab aku ni bukannya taste dia pun.

"Ira, kau ni kenapa? Asyik termenung je aku tengok." Tegur Nisa. Tersentak aku daripada mengingati peristiwa semalam.

"Nisa, aku nak buat macam mana ni? Tak ada seorang lelaki pun yang datang dekat aku untuk ajak aku pergi dinner tu dengan dia." Balasku. 

"Hmm, kesian pulak aku tengok nasib kau ni. Jap, tak silap aku semalam Cikgu Atika cakap kalau sesiapa yang tak ada pasangan, jumpa dengan dia. Apa kata kau jumpa je Cikgu Atika. Tapi, pasangan kau mungkin tak sesuai dengan kaulah." Nisa memberi idea. Hmm, betul jugak tu. Jumpa jelah Cikgu Atika. Lebih baik ada pasangan yang mungkin tak sesuai dengan aku daripada tak ada pasangan. Sekarang pun dah pukul 4.30 petang. 

"Okaylah Nisa. Aku nak pergi jumpa Cikgu Atika ni. Eh, kejap. Mana yang Aqilah dengan Najihah?" Tanyaku. Baru aku perasan dia orang berdua tak ada.

"Tulah kau. Termenung je dari tadi. Najihah dekat toiletlah. Aqilah keluar dating dengan Shafiq." Balas Nisa. Amboi, Aqilah... Belum apa-apa dah dating dengan Shafiq. Aku ni pun tak ada pasangan lagi.

"Okay. Aku gerak dulu tau!" Lalu aku terus keluar dari bilikku. Eh, jap. Mana aku nak cari Cikgu Atika ni? Hmm, aku rasa dia dekat Ballroom Empatlah. Mestilah dia kena siapkan Ballroom tu. Dengan segeranya aku pergi ke sana.

***

Pintu Ballroom Empat kutolak sedikit. Hmm, nasib baik Cikgu Atika ada. Betul pun tekaan aku dia kena siapkan Ballroom ni. Siap ada beberapa pelajar tolong lagi. Aku pun masuk ke dalam Ballroom yang sedikit besar itu. Baru aku hendak melangkah menuju ke arah Cikgu Atika, terdengar seseorang menegurku.

"Ira! Awak buat apa dekat sini?" Emir menegurku. 

"Saya nak jumpa Cikgu Atika. Awak pulak buat apa dekat sini?" Tanyaku balik.

"Sayakan assistant Cikgu Atika. Saya kenalah tolong dia arrange Ballroom ni. Kenapa awak nak jumpa Cikgu Atika?" Emir bertanya balik kepadaku. Ni dah macam sesi soal jawab pulak. Aku tanya dia, dia tanya aku.

"Saya nak jumpa dia sebab saya tak ada pasangan untuk malam ni. So, saya nak minta tolong dia pasangkan saya dengan siapa-siapa yang senasib dengan saya. Kenapa tak suruh pekerja hotel je yang arrangekan?" Ujarku. Terus terang jelah dekat mamat ni. Bukannya aku dapat jadi pasangan dia pun malam ni.

"Sebenarnya memang ini semua tugas pekerja hotel. Tapi, Cikgu Atika dan Cikgu Amir kenalah pantau. Arrangekan mana-mana yang patut. Awak tak ada pasangan? Hmm, saya ada seorang kawan yang senasib dengan awak. Rupa dia pun boleh tahan, tinggilah jugak dan dia gentleman. Awak nak tak jadi pasangan dia?" Kawan Emir? Kalau Emir tak boleh ke? Hmm, kawan dia pun bolehlah. 

"Saya sebenarnya tak kisah dengan rupa pasangan saya. Cuma saya nak ada pasangan supaya saya dapat pergi dinner tu. Jap, siapa kawan awak tu? Tak apa ke kalau saya nak jadi pasangan dia? Tiba-tiba saya rasa tak sesuai pulak dengan kawan awak tu. Yalah, saya ni taklah secantik mana." Balasku.

"Tak baiklah awak cakap macam tu. Awak cantiklah di mata saya. Saya tak dapat nak beritahu nama kawan saya tu sekarang. Saya rasa dia lagi suka kalau awak jadi pasangan dia." Kawan Emir suka kalau aku jadi pasangan dia? Betul ke apa yang aku dengar ni? 

"Okaylah saya setuju untuk jadi pasangan kawan awak tu. So, malam nanti dia tunggu saya dekat mana?" Niat nak minta tolong Cikgu Atika menjadi terbantut. Bagus jugak Emir tolong aku. Taklah aku menyusahkan Cikgu Atika yang tengah bertungkus-lumus.

"Hmm, nanti dia akan tunggu dekat depan pintu bilik awak pukul 8 malam. Awak siap-siaplah."

"Okay." Aku terus keluar dari Ballroom itu lalu menuju ke bilikku. Aku kena siap-siap. Lagi 3 jam sebelum kawan Emir tu jemput aku. Walaupun 3 jam tu nampak lama, tapi tidak bagiku sebab aku perempuan yang mementingkan penampilan. Hish, siapalah kawan yang Emir cakap tu. Harap-haraplah aku kenal. Kalau aku tak kenal, nanti kekok pulak suasana.

No comments:

Post a Comment