Tuesday, August 2, 2011

Cinta Itu Buta 3

Berus gigi, ada. Ubat gigi, ada. Shampu, ada. Sabun, ada. Eh, hotel mestilah ada sabun. Buat apa aku bawa. Towel, ada. Mesti nanti tak cukup towel punyalah. Pakaian dah siap. Buku nota, camera, kasut ada. Apa lagi eh? Hmm, semuanya dah siap. Esok tinggal naik bas je. Esok berkumpul dekat pagar sekolah. Alamak, siapa nak hantar aku pergi sekolah esok? Papa dengan mama outstationlah pula esok. Takkan aku nak jalan kaki kut. Dengan beg berat macam ni, memang patahlah kaki aku mengusung beg tarik ni ke sana ke mari. Tak pun aku tanya Aqilah. Handphoneku kucapai.

               Aqilah, boleh tak esok aku tumpang kau? Parents aku busylah...


Mesej dihantar. Seminit kemudian,

               Boleh je. Kau jangan bangun lambat pulak...


Nasib baik. Terlepas satu bala. Wah, tak sabarnya aku nak tunggu esok. Dapat pergi dengan kawan aku yang bertiga pula tu. Tapi, tempat tukan tempat sejuk. Haahlah,  jacketaku. Nasib baik ingat. Hmm, kalau tak silap aku ada event.Apa eh? Oh ya. Ada dinnerlah malam Sabtu tu. So, terpaksalah aku bawa baju kurung. Bawa baju kurung modenlah. Baru nampak bergaya sikit. Hihi, eh sekarang pukul berapa eh? Alamak, dah pukul 12 malam, baik aku tidur. Karang, betul jadi Aqilah cakap aku bangun lambat, aku juga yang susah.

***

"Baiklah, saya nak kamu semua dengar arahan saya. Lelaki akan naik bas A. Perempuan naik bas B. Okay, bergerak sekarang!" Setelah mendengar arahan, semua bergerak.

"Ira, aku duduk dengan kau boleh tak dalam bas nanti?" Tanya Nisa tiba-tiba

"Boleh je. Eh, jomlah. Kau dah letak begkan? Jom"

"Jom." Nisa membuntutiku menaiki bas. Aku memilih tempat yang agak belakang. Setelah semua orang sudah naik bas, mulalah perjalananku ke Cameron Highlands selama 4 jam. Alamak! Aku lupa nak buang airlah pula. Mama pesan mesti buang air dulu sebelum memulakan perjalanan. Takut nanti terbuang dalam bas. Kalau nak turun sekarang, tak boleh pulak dah. Bas dah jalan. Hmm, tak pelah. Nanti mesti bas ni singgah kawasan rehat dan rawat punyalah!

"Nisa, agak-agak kaulahkan, bas ni berhenti kawasan rehat tak?" Suaraku memecah kesunyian bas itu.

"Hmm, aku rasa ya. Sebab mestilah ada orang yang nak terkencing. Macam kau ni hah!" Nisa tergelak-gelak.

"Macam mana kau tahu aku nak buang air?"

"Aku kawan dengan kau dah bertahun dah. Takkanlah muka berkerut kau tahan nak buang air ni pun aku tak tahu. Hihi... Dahlah, baik kau tidur je dulu. Nanti kalau dah sampai kawasan rehat, aku kejutkan kau."

"Okaylah. Jangan kau tak kejutkan aku pulak. Ada jugaklah aku terkencing kat kerusi bas ni nanti."

"Hei, aku kawan rapat kaulah. Aku mesti kejut kau punya.Don't worry!"

***

"Ira! Ira! Bangunlah. Kita nak sampai dah ni." Nisa mengejutkanku.

"Hah, dah sampai? Kenapa kau tak kejutkan aku waktu sampai dekat kawasan rehat tadi? Kata nak kejut. Apalah kau ni." Marahku.

"Kau ni kenapa? Aku tak habis cakap lagi kau dah marah-marah. Aku nak cakap, kita dah nak sampai kawasan rehatlah. Hish, kau ni. Ada jugak kena pelempang dengan aku." Nisa berkata.

"Oh, yeke? Hehe, aku ingat kau nak cakap kita dah sampai Cameron dah tadi." Balasku.

"Baiklah semua. Kita sudah sampai di kawasan rehat dan rawat. Semua mesti turun makan tengah hari." Kata Cikgu Atika sesudah sampai. Aku dengan pantasnya turun daripada bas lalu menuju terus ke toilet. Aku rasa akulah orang pertama yang turun daripada bas walaupun aku duduk kerusi yang belakang-belakang. Alah, nak buat macam mana. Dah tak tertahan dah ni.

Lepas keluar daripada ladies, aku terus menuju ke kawasan makanan. Hmm, mana pula kawan-kawan aku ni? Hah, tu pun dia orang. Aku pun menuju ke meja makan.

"Kau orang dah beli makanan dah ke?" Aku lihat mereka duduk tapi tak ada makanan atas meja.

"Baru order. Kaulah lambat. Aku nak beli air ni. Kau nak air apa?" Najihah memandang ke arahku.

"Hmm, bagi aku air sirap bandunglah. Eh, aku nak pergiorder makan ni. Kau orang jaga tempat aku tau!" Aku menyuruh.

"No problem." Balas Aqilah.

Lantas aku menuju ke kaunter makanan lalu order mi goreng. Setelah selesai membayar, aku menuju ke arah meja makan. "Ouch!" Aku terlanggar seseorang menyebabkan fail-fail yang dipegang orang itu jatuh berselerakan. Aku menolong orang itu mengambil fail-failnya. Apabila baru aku hendak memberi kepada tuan punya fail itu,

"Emir?" Terkejut bukan kepalang aku dekat situ.

"Ira? Awak buat apa dekat sini?" Tanya dia.

"S... Saya ada trip pergi Cameron Highlands. Awak buat apa dekat sini?" Lalu aku serahkan fail-failnya itu.

"Eh, samalah kita."

"S... Saya tak sangka awak pergi sekali. Ni kenapa awak bawa banyak fail ni?"

"Erm, saya tolong Cikgu Atika. Dia suruh saya bawakan fail-fail ni untuk dia."

"Ira! Kau dekat sini rupanya. Makanan kau dah sampai dah. Kau je yang tak sampai-sampai. Kau pergi mana?"

"Eh, yeke? Okaylah Emir. Got to go. Hope to see you again!"

"Sure. Kitakan sama trip. Of course kita akan jumpa lagi.Anyway, I got to go too. Bye ladies!" Lalu kami semua menuju ke hala tuju masing-masing.

No comments:

Post a Comment